Hjemmelaget kyllingleverpostei

IMG_6693

 

Ganske utrolig, men jeg har laget leverpostei. Og det som er enda mer utrolig er at jeg faktisk har spist det og liker det! Barna elsker den, og den er fast innslag på skolematen.

Oppskriften er fra kraftmamma.no, her, men jeg gjorde noen små forandringer. Den bloggen anbefaler jeg sterkt for dem som er interessert i næringsrik, ren mat.

Det er forresten lett som en plett å lage leverpostei, men du trenger en kraftig blender eller foodprosessor.

 

IMG_6679

Her kommer oppskriften på økologisk, næringsrik og god kyllingleverpostei uten ekle tilsetningsstoffer:

  • 500 g økologisk kyllinglever (jeg kjøpte min i en stor menybutikk, kyllinglever fra Holte gård)
  • 1 dl kyllingkraft
  • 1 dl smør
  • 1 kinesisk hvitløksfedd
  • 1 stor eller 2 små løk
  • 2 store eller 3 små egg
  • 2 ts salt, toppet
  • pepper
  • 1 ts rårørsukker
  • 1 ss tomatpurè
  • 1 liten boks ansjos
  • 3 ts tørket timian
  • annet krydder. Tror jeg tok litt paprika.
  • 2 ss arrowroot. (kjøp på iherb.com)

Alle ingrediensene bortsett fra arrowroot blandes sammen i en kraftig blender/foodprosessor. Bland i arrowroot. Hell røra i en smurt brødform, og sett det i vannbad i stekeovnen. (Fyll langpanna med vann, og sett brødformen forsiktig oppi.) La det steke 160 grader i 1,5 timer midt i ovnen. La posteien avkjøle seg. Løsne forsiktig rundt kanten av formen med en kniv, og velv den på en fjøl.

Dette blir en stor porsjon, så det er fint å dele den opp og fryse ned.

Vips så har du nydelig, næringsrikt pålegg! Og ganske billig også, til å være økologisk.

 

2 thoughts on “Hjemmelaget kyllingleverpostei

Legg igjen en kommentar

