Eplesnacks

I år kjøpte vi 25 kg nydelige aromaepler av en eplebonde! Vi har ikke noe bra lagringsplass, så eplene måtte brukes innen 1-2 uker.

Jeg lagde masse eplemos, eplekake og vi spiste epler… Men fortsatt var det en hel del epler igjen! Så jeg søkte litt rundt på nettet, og fant ut at jeg skulle prøve å tørke eplene. Det er første gang jeg har gjort det, og resultatet ble så godt! Noen epler drysset jeg kanel på, andre var uten noe. Kjernehusene ble fjernet, eplene skjært i tynne skiver, og strødd kanel på. Enkelt, men det tar jo litt tid da. :)

Jeg fant fort ut at det ikke var plass til særlig mange epler på en rist i ovnen, så jeg hentet pinner ute, og klippet de i akkurat riktig lengde, så de fikk plass i rillene i ovnen.

På hver pinne ble det plass til to epler. De fikk tørke ca et døgn på 50 grader, med døra på gløtt.

 

Tørke epler

Mitt lille kunstverk. :)

Tørke epler

Eplene krøllet seg sammen når de tørket.

Jeg lagde en stor boks med epler, så jeg tenkte at det kom til å holde lenge! Men jeg må innrømme at boksen nesten er tom nå. :) Her er det stadig noen som koser seg med sunt snacks!

2 thoughts on “Eplesnacks

Legg igjen en kommentar

