Glutenfrie knekkebrød

Janne spurte om jeg kunne legge ut oppskriften på noen knekkebrød hun fikk her. Hun syns de var så gode. :)

Oppskriften er hentet fra Sanabona. Der er det mange gode og fristende oppskrifter for de som er interessert i sunn og annerledes mat. Anbefales!

Ingredienser:

  • 4 dl glutenfrie havregryn, halvparten males
  • 2 dl linfrø, malt
  • 2 dl sesamfrø med skall, halvparten males
  • 3 dl mandler, malt
  • 1 dl gresskarfrø, grovhakket
  • 1 dl olivenolje, ekstra virgin (jeg har brukt enten smaksnøytral olje, eller også kokosolje)
  • 7 dl vann
  • 1 ts himalayasalt

 

 

 

Smør deigen i to langpanner som er kledd med bakepapir. Lag ruter med kniv eller pizzaskjærer.

Knekkebrødene stekes på 175 grader i varmluft i 15-20 min. Ta ut og snu knekkebrødet så det blir sprøtt på begge sider. Stek videre i 20 min. til. Det er viktig med varmluftsovn. Jeg har ikke det, så jeg har ovnsdøra på gløtt på slutten av steketiden, og må steke lenger.

 

 

Oppbevares i boks med åpent lokk ellers blir knekkebrødet mykt.

 

 

 

One thought on “Glutenfrie knekkebrød

Legg igjen en kommentar

