Surkål på gamlemåten!

Jeg har laget sauerkraut! Eller surkål på norsk. Men denne her er ikke kokt, den er fermentert.

Fermenterte grønnsaker er megasunt! Fullt av gode bakterier som tarmene liker. Masse gode næringsstoffer. Samtidig er det billig, og veldig greit å lage. Litt muskelkraft måtte jeg bruke, men det får jeg ta som bonus. :)

I gamle dager var dette en helt vanlig måte å lagre grønnsaker over vinteren. Men det var før storimporten begynte. Kanskje vi bør ta i bruk gamle kunster igjen? Det tror jeg ikke vi vil tape på.

Her er en god og lærerik artikkel om fermentering og hvorfor det er så bra for oss.

Jeg brukte:

  • 1 grønt hodekål
  • 1 rødt hodekål
  • 3 gulrøtter
  • ca 3 barneskjeer salt

Fremgangsmåte:

  1. Skjær opp kålen i båter, og fjern den harde kjernen. Rasp det med grov rasp i foodprosessor, eller skjær den opp i fine strimler.
  2. Skrell og rasp gulrøttene.
  3. Ha grønnsakene i en stor bolle (ikke stål) og tilsett salt. Nå kan du enten prøve å bruke en potetstamper, eller noe annet hardt, og stampe ned grønnsakene. Jeg brukte bare knyttneven. Nå skal grønnsakene stampes og knas helt til de slipper væsken, og det blir en del juice i bollen. Volumet blir også mye mindre.
  4. Fyll kålen i et helt rent norgesglass. Skyll gjerne glasset med kokende vann, så det blir helt rent. Press kålen godt ned i glasset, så det ikke er noe luft igjen. Det skal være en del juice over kålen på toppen. (se bilde) La det være noen cm opp til toppen av glasset.
  5. Press et kålblad på toppen av kålmassen. Legg et glass eller noe annet på toppen, og lukk igjen. Glasset holder kålbladet på plass. Kålbladet gjør at kålmassen holder seg under juicen.
  6. La det få stå i fred og fermentere ca en uke. Så kan du sette det i kjøleskapet, og det holder seg i flere måneder. Jeg har lest om noen som lar det stå flere uker i romtemperatur, og noen sier tre dager, så jeg vet egentlig ikke hva som er best. Hvis noen vet, blir jeg glad for en kommentar på det. De første dagene ser du tydelig at det skjer ting i glasset. Det bobler litt og juicen stiger i glasset (derfor har jeg skål under det største glasset, i tilfelle det renner over.) Etter noen dager trekkes juicen inn i kålen igjen. Ganske fancy. :)
  7. Brukes som råkost ved siden av middag eller lunsj.

Raspet og klart!

Nå er kålen stampet og klar til å fylles på glass.

Nå er kålen stampet og klar til å fylles på glass.

Nå gjør bakteriene resten av jobben!

Nå gjør bakteriene resten av jobben!

Kålblad og glass holder kålen på plass.

Kålblad og glass holder kålen på plass.

Legg igjen en kommentar

