Snacks med puffet ris og peanøttsmør!

Eller kanskje vi kan kalle det puffet ris, daddel, kokos, peanøtt-smør-snacks? Godt er det i alle fall, og uten sukker! Og ganske u-norsk tror jeg.

Jeg hadde nemlig puffet ris igjen siden jul, og ville finne på en måte å bruke de opp på. På norsk google kom det opp all slags varianter av sjokoladerisboller – no surprice! Men på engelsk var det litt bedre utvalg. :)  Så etter litt surfing fant jeg en spennende oppskrift.

Først måtte jeg lage peanøttsmør, for det hadde vi ikke. Men rå peanøtter hadde vi. :)

Oppskrift på peanøttsmør har jeg her.

Peanøtter, litt olje, litt himalayasalt og litt agavesirup...

 

... blir på noen sekunder til peanøttsmør!

 

  • 1 liter puffet ris
  • 2 ts mesquite pulver (kan utelates)
  • 1,5 dl raspet kokos
  • 1  dl kakaonibs

Blandes i en stor bolle. (Mesquite, raspet kokos og kakaonibs har jeg kjøpt på iherb.)

  • 1 dl kokosolje (fra iherb. organic extra virgin fra Nutiva er veldig god)
  • 1,5 dl daddelmos (jeg har tatt ut steinene og kokt masse dadler i litt vann. Most og puttet i glass. I kjøleskap holder det seg lenge.)
  • litt agave nektar

Smelt kokosolje forsiktig og bland med daddelmos og litt agave nektar. Man kan også bruke daddelsirup istedenfor daddelmos og agave nektar.

Bland kokosoljeblandingen i det tørre. Tilsett

  • 2 dl peanøttsmør

Jeg fant ut at det var lettest å blande med hånda. Eller bruk skje.

 

Nå ser det sånn ut. :)

 

Så presses blandingen ut i en liten kakeform, sånn cirka som denne:

 

Så settes formen i kjøleskapet!

 

Mens formen stod i kjøleskap, laget jeg en slags glasur til.

  • 2 ss smør smeltes i en liten kjele
  • 2 ss palmesukker tilsettes
  • ca 1 dl peanøttsmør røres i.

Rør godt til det er blandet, og fordel forsiktig over formen.

Settes kaldt til glasuren har stivnet. Vel, det siste klarte ikke vi å vente på! Supergodt!

Beklager. men det ble ingen bilder av det ferdige resultatet, for det hadde vi ikke tid til!

Det her var veldig god og rask kosemat som må lages igjen!

 

 

Og dette var nesten det eneste jeg har gjort i dag, bortsett fra å lage middag. Sånn er det å ha en grinete 1-åring  i huset!

One thought on “Snacks med puffet ris og peanøttsmør!

Legg igjen en kommentar

