Kikertsuppe

Da er det på tide med et lite innlegg her. Bloggen blir ikke prioritert når det er mye som skjer, så derfor har det vært dårlig med oppdateringer her i det siste. Vi har hatt mye syke barn, jul og jeg har ikke hatt noe særlig overskudd til mer enn det som må gjøres om dagen. Men nå kommer en oppskrift på en god hverdagssuppe. :)

Kikerter er tradisjonelt lite brukt i det norske kjøkken. Det er mye brukt i India og deromkring. På engelsk heter de chichpeas eller garbanzo bean. Kikerter er veldig proteinrike (23%) og inneholder også mye fosfor, sink, magnesium og jern. Så det er bare å innføre denne gode og sunne erten i kosten!

Jeg kjøper som regel en pose på 2,5 kg i tyrkerbutikken. Det blir veldig billig. Så legger jeg 1 kg i bløt over natten i rikelig vann. Vannet skal helles av neste morgen, og ertene skal koke en time i nytt vann. Så bruker jeg det jeg trenger, og fryser resten ned i porsjoner, klare til bruk.

Denne suppa er veldig god, mettende og billig. Den er også rask å lage når kikertene er kokt på forhånd. Hva mer kan man ønske seg på en vanlig hverdag?

I dag var vi ute flere timer i det nydelige været, så da var det godt med noe varmt og lettvint til middag!

Mm... Dette var godt, mamma!

 Oppskrift kikertsuppe

  • 2 løk
  • 4 fedd hvitløk

Løk og hvitløk hakkes og stekes i olje til de er myke.

  • 1/4 ts rosmarin
  • 1 boks hakket tomat
  • 6 dl vann
  • salt og pepper
  • buljong
  • 500 g kokte kikerter (jeg tok de rett fra fryseren)

Tilsett de andre ingrediensene, og la suppa koke 10 min. Jeg moste suppa i blenderen til slutt, så forsvinner løkbitene på magisk vis. :)

Vi spiste flatbrød med smør til, men det er jo også godt med brød eller baguett. Suppa ble en suksess og alt ble spist opp! Sånn liker mammaer. :)

Kikertsuppe

En litt tykk, men god og varmende suppe.

Helt tomt!

God appetitt!

3 thoughts on “Kikertsuppe

  1. Det så skikkelig deilig ut! Man skjønner at middagen er vellykket når familen spiser til det er tomt, ja. Den suppa må være skikkelig god! Det er så mye jeg har lyst til å prøve, men kommer meg så sjelden på tyrkerbutikker, og når jeg først er der, så finner jeg ingenting av det jeg skulle ha, fordi jeg ikke vet hvor de har det eller hvordan det ser ut. Haha, der har du meg.

    • Sånn har jeg også hatt det før, Caroline. :) Men jeg synes det hjelper å ha en oppskrift å gå etter. Hvis det er noe spesielt du vil lage, som du ikke har lagd før. Så kan man prøve litt nye ting om gangen. Ellers har jeg lett for å kjøpe ting jeg aldri har brukt før, og så blir det bare liggende i skapet. :)

Legg igjen en kommentar

