Kaffefromasj

Nå skal dere få innblikk i en familiehemmelighet!
Denne oppskriften har gått i arv i generasjoner…

Nå skal den endelig ut i verden!

Mmm. :) Nydelig kaffefromasj!

Kaffefromasj er en slager i vår familie. Den hører til julens «må ha» desserter.
Til og med de som aldri kunne finne på å drikke kaffe, vil kaste seg over denne herligheten.

Oppskrift på enkel porsjon:

(vi lager selvfølgelig alltid dobbel porsjon, for det er jo ikke nok med enkel.)

  • lag kaffe av 7 kaffemål kaffe og 2 dl vann. Det skal bli 1,5 dl kaffe. Jeg tilsetter også litt pulverkaffe for å få ekstra sterk kaffe. Avkjøles.
  • 3 egg
  • 100 g sukker

Lag en stiv eggedosis av egg og sukker.

Eggedosis og krem

  • 4 dl fløte piskes til krem.
  • 4 gelatinplater, legges i kaldt vann i 10 min.

Smeltet gelatin

Varm gelatinen forsiktig opp i en kjele til den smelter. Bland i kaffen.

Bland kaffeblandingen forsiktig i eggedosisen.

Vend i kremen til slutt. Det er viktig å få med seg all kaffen som lett havner i bunnen av bollen.

Hell over i serveringsbolle og sett i kjøleskap eller fryser. Fromasjen smaker veldig godt når den har vært fryst og spises halvtint. Da blir det nesten som en moccais. :)

Kveldens dessert er klar!

Før servering kan den pyntes med krem og mokkabønner.

Velbekomme!

8 thoughts on “Kaffefromasj

  1. Å, så flott at du la den ut! Har smakt den hos Tuva og Sven-Erik og fått oppskriften – men den har jeg klart å miste.. Tror jeg må lage den en av dagene i julen! Den er jo skikkelig god! Vi pleier å ha hjemmelaget sjokoladefromasj i julen – som et innslag fra svigerfamiliens tradisjoner..:)

  2. Hei!
    Trodde det bare var min familie som var «sær» som spiser kaffefromasj i julen jeg… Men det er jo helt utrolig godt!! Vi serverer med hjemmelaget sterk karamellsaus og krem! Nydelig

  3. Skal prøve meg på denne. Men 7 kaffemål kaffe? Det tilsvarer jo kaffe til 14 vanlige kopper. Skjønner greia med bare 2 dl vann, men kan kaffen bli gjennomtrukket av 2 dl? Men jeg prøver! Takk for oppskrift!

Legg igjen en kommentar

