Sunne pepperkaker!

Da har jula begynt her hjemme. ;) 4-åringen har mast på meg om å bake pepperkaker lenge, så like så greit å bli ferdig tidlig, tenker jeg. Det gjør heller ikke noe om de blir spist opp i god tid før jul. :)

Flinke 4-åringen!

 

For tiden unngår jeg hvetemel og sukker, så jeg fant oppskrift på sunne pepperkaker.

Jeg fant en oppskrift jeg tok utgangspunkt i, og forandret litt etter hva jeg hadde i skapet.

Pepperkaker uten hvetemel og hvitt sukker

  • 1/2 dl yaconsirup (kan bruke lønnesirup også)
  • 1 dl palmesukker
  • 150 g meierismør

Varm opp disse ingrediensene i en kjele og rør rundt til sukkeret har løst seg opp. Avkjøl og tilsett

  •  1 dl fløte

Bland sammen:

  • 1/2 ts  malt nellik
  • 1/2 ts pepper
  • 1/2 ts ingefær
  • 2 ts kanel
  • 1 ts bakepulver
  • 350 g jyttemel (eller speltmel hvis du bruker det)

Rør de tørre ingrediensene i sirupblandingen. La deigen stå kaldt til neste dag. Ta den ut av kjøleskapet to timer før den skal brukes.

Stekes på 175 grader i 10 min. Deigen bør være 3-4mm tykk.

 

 

Full konsentrasjon!

 

 

Litt vanskelig deig...

 

Resultatet

Jeg må innrømme at dette ikke var helt enkelt. Deigen var ganske smulete, så kanskje jeg skulle hatt mindre mel i. Men jentene var flinke, og jeg måtte bare hjelpe dem litt.

Deigen smakte heller ikke like godt som ‘vanlige’ pepperkakedeiger pleier, men de ferdig stekte kakene var gode!

Så som et alternativ for de som ikke tåler hvetemel og unngår hvitt sukker, er de absolutt veldig bra!

6-åringen synes de var litt sterke, men gode. Men ikke like gode som de man kjøper i butikken, for de har man sukker i! :)

 

6 thoughts on “Sunne pepperkaker!

  1. Det der så veldig koselig ut! De venter spent på pepperkakebakedagen her også :) Blir nok litt uti Desember tenker jeg, så har vi julen gjennom. Det er koselig å bake flere ganger, men absolutt ikke sunt (iallefall ikke med den oppskriften vi bruker;) ) derfor sparer vi på det vi lager :D Legg gjerne ut noen flere tips til julekos! Vi er ikke så kjempeglad i småkaker og for mye tung konfekt, men kanskje du har noen lure ideer til meg? :)

    Øns

    • Jeg er ikke så veldig tradisjonell av meg, så derfor tenkte jeg at vi like gjerne kunne kose oss litt nå. :) Håper å legge ut flere oppskrifter, men skal ikke love for mye. :)

  2. Nice! Kanskje jeg skulle lage noen sånne til meg selv – sånn at jeg også får noen julekaker ;) (Vi får se hva tiden bringer – eller hva jeg bringer til tiden)

    • Kanskje det? Ellers fins det nok enda bedre kaker uten hvete og sukker. Men for barna er jo disse veldig bra. Liker det du skrev om «hva jeg bringer til tiden». :)

  3. Så gøy med pepperkakebaking! Og smart å lade de litt sunnere :) Gleder meg til pepperkakebaking her i huset også. Kanskje jeg skal justere litt på oppskriften jeg bruker så den også blir hvertfall pittelitt sunnere :)

  4. Litt tidlig med pepperkaker synes nå jeg, men kan jo skjønne at det er vanskelig for barna å vente :) Smart oppskrift for allergikere :)

Legg igjen en kommentar

