En utfordring!

  • Hvert år kaster nordmenn over 330 000 tonn mat som kunne vært spist, over 60 kg per person.
  • Dette kunne gitt næring til 5 mill. mennesker hvert år.
  • Forbrukerne står for 80%. Bønder og dagligvarehandelen står også for mye av svinnet.
  • Aldersgruppen 25 til 39 år kaster mest.

 

Kaster vi mindre, vil vi kjøpe mindre og det vil bli produsert og transportert mindre mat. Dette er en gevinst for miljøet. Som jeg ser det, handler det også om å ha respekt for ressursene vi har fått av Gud og ta vare på dem.

Sjekk denne siden: Love food hate waste.

 

Hvordan unngå å kaste mat?

  • Lag middagsplan. Da kan man planlegge måltidene sånn at man får brukt opp ingrediensene.
  • Legg de nyeste matvarene innerst i kjøleskapet og skapet, så de eldste blir brukt opp først.
  • Bruk middagsrester til lunsj dagen etter, eller ha restefest en dag i uka.
  • Kjøp mindre mat! Hvis du kaster mye betyr det vel at du kjøper for mye?
  • Ikke kast maten bare fordi den har gått ut på dato. Bruk luktesansen og kreativitet!
  • Bakervarer som ikke  er helt ferske lenger, kan ristes i brødrister eller varmes opp.
  • Modne bananer er godt i kake eller fryst til smoothie.
  • Epler kan brukes i kaker.
  • Flere gode råd her nederst på siden.

Har du gode tips til hvordan vi kan unngå å kaste mat?

I denne artikkelen fra Aftenposten blir vi oppfordret til å spise opp maten vår.

‘Bruk opp alt du har i kjøleskapet. Tøm fryseren. Bruk rester til å lage nye middager.’

Tar du utfordringen?

 

 

6 thoughts on “En utfordring!

  1. Absolutt! Forakt mot å kaste mat sitter i blodet mitt, kan du si:) Har vokst opp med at man ikke kaster mat, og det er jeg glad for! Folk kaster melka den dagen den går ut, også hadde den egentlig vært helt fin å drikke noen dager til. Veldig synd, veldig utakknemlig og veldig dårlig bruk av de ressursene Gud har gitt oss.

    Mamma kjøper noen ganger kjøttdeig som er på vei til å gå ut på dato (bonus: nedsatt pris) og fryser det ned. Hvis man er kreativ og organisert får man til å bruke det meste, tror jeg:)

  2. Jeg tar utfordringen! Jeg er bevisst på at jeg ikke ønsker å kaste mat, men fordi jeg er dårlig til å planlegge, hender det alikevel at jeg må kaste. Så mitt første skritt mott et ressurssparende liv må bli å lage middagsplaner. Takk for et bra innlegg!

  3. Veldig viktig innlegg! Takk, Sabine! Jeg er veldig glad i middagsplaner – og i å handle bare en til to ganger i uken. Blir mindre impulskjøp og unødvendige innkjøp!;) Fint med tips til hva man kan bruke middagsrestene til, For det hender noen ganger jeg til slutt må kaste dem :( Og veldig lurt å gå på raid i fryseren innimellom og se hva som gjemmer seg der! :D

  4. Så sant så sant.. Vi er blitt mye mer besviste på det i det siste. Og tar heller et par store handler i uka enn masse impulskjøp. Det er virkelig tragisk at så mye mat blir kastet.. Vi har en greit regel her hjemme, og det er at alt brød blir delt opp og fryst ned. Og så tar vi opp bare de antall skivene vi trenger til et måltid.. Det har vi spart kjempe masse på. Og gubben er veldig glad i restemat på jobben, så da slipper vi å kaste det også.. Det er godt:-)

Legg igjen en kommentar

