Høstsuppe

Endelig har jeg fått vært en tur i hagen. Der røsket jeg med meg en del av grønnsakene som stod igjen.

Bønnene hadde frosten tatt, og rådyrene hadde kost seg med spinat. Men jeg fikk med hjem litt pastinakk, gulrøtter, rødbeter, purre, bladbete og litt småting. Jeg er ikke særlig imponert over avlingen, men det kommer nok av at jorda ikke var den beste. Så målet er å jobbe med litt jordforbedring nå før snøen kommer, så jorda er klar til neste vår.

Til middag i dag ble det suppe og omelett fra hagen. Det er så gøy å spise det man har dyrka selv! Og veldig godt.

Pastinakksuppe i thermomix:

  • Først stekte jeg purre og hvitløk i smør noen minutter. (100grader/4min./trinn1)

 

Purre fra hagen.

 

  • Tilsatte 7 dl vann og 1 ts hjemmelaget buljong. (100grader/10min./trinn 1)
  • Hakket opp 2 gulrøtter og en del pastinakk.

 

Gulrot og pastinakk.

 

  • Litt persillerot og sellerirot og litt av bladene.
  • Lot det koke til grønnsakene var møre.
  • Smakte til med salt, pepper og karri.
  • Blendet til jevn suppe. (20sek./trinn 8 )

Nydelig høstsuppe! Alle grønnsakene og buljongen var fra hagen. :)

 

 

Pastinakksuppe

 

 

Så hadde vi en slags omelett. Den syntes alle unntatt 4-åringen var veldig god. Minstejenta på 11 mnd likte den såå godt!

 

Leker med maten :)

 

 

Det er så fin farge på bladbeten!

 

  • Rød bladbete
  • En slags grønnkål
  • 4 egg
  • litt fløte
  • salt og pepper

Stilkene til bladbeten hakkes og stekes i olje. Alle bladene skjæres i fine strimler og tilsettes samme panne, men med lokk. (Dvs dampes)

Der skal de dampe til de har falt helt sammen. Krydre lett med salt.

Resten av ingrediensene piskes sammen og helles over grønnsakene.  Sett på lokk og la eggeblandingen stivne ved svak varme.

 

Grønnsaksomelett!

 

 

6 thoughts on “Høstsuppe

  1. Det så deilig ut! Og det må være veldig gøy å spise egenprodusert! Drømmer om en grønnsakshage! I mellomtiden nyter vi eple og plommemos fra hagen og tyttebær og blåbær fra skogen :) Fine linker du har her på siden din, har vært litt rundt og fått inspirasjon. Takk! Ha en fin dag!

  2. Hvorfor har jeg ikke begynt å følge med på bloggen din før? :D Dette så herlig ut, og jeg vet hvor jeg skal gå når mor og jeg ikke finner ut hva vi skal ha til middag! Sitter her på skolen og kjenner magen rumle:)

    • Godt spørsmål. ;) Vel har ikke akkurat reklamert så mye for bloggen. :) Men vær forsiktig så du ikke blir overbevist over fortreffeligheten til thermomix og iherb! ;)

Legg igjen en kommentar

