Muskattgresskar og gresskarsuppe

Muskattgresskar

Det er gøy å kjøpe mat jeg aldri har laget noe av før! Dette gresskaret kjøpte jeg faktisk fordi jeg syntes det var så fint. :)

Etter litt leting på google fant jeg ut at det heter Butternut Squash på engelsk, og etter enda mer leting fant jeg det norske navnet, muskatgresskar… På wiki står det «It is a good source of fibre, vitamin C, manganese, magnesium, and potassium. It is also an excellent source of vitamin A and vitamin E.» Ikke dumt det! :)

I dag laget jeg en suppe av gresskaret. Det er ikke ofte jeg lager suppe med eple, men det ble en mild og søtlig smak. Veldig godt! Her kommer oppskrift og bilder:

Butternut Squash and Apple Soup

  • 1 ss smør
  • 1 løk, i små biter
  • litt muskat
  • 1 kg muskatgresskar skrellet og i biter
  • 1 liter grønnsaksbuljong
  • 1 eple, skrellet og i biter
  • 1,25 dl eplejuice
  • lettrømme
  • gressløk

Smelt smør og fres løken til den er myk. Tilsett gresskar, buljong, eple og eplejuice.

Kok opp og la småkoke uten lokk i 30 min. Kjøres i blender til den er helt jevn. Smak til med salt og pepper. Serveres med rømme og gressløk.

Smaker veldig godt med brød til.

 

Nydelig farge inni! Hanna hjelper med å holde. :)

 

 

Muskatgresskarsuppe!

8 thoughts on “Muskattgresskar og gresskarsuppe

  1. Jeg blir så inspirerert Sabine! Så fine bilder. Det ser så godt ut. Skal bare vente til vi får litt mer penger i lommebøkene, så skal jeg ut å handle litt av hvert:)

  2. Tilbaketråkk: Middagsplan uke 39 « Hjemmelagd

  3. Tilbaketråkk: Gulrot- og gresskarsuppe « Hjemmelagd

Legg igjen en kommentar

