Sjokoladekuler med nøtter!

Her kommer oppskrift på noen gode sjokoladekuler som ble etterlyst!

  • 5 dl nøtter (jeg pleier å bruke en blanding av det jeg har tilgjengelig. I dag ble det mandler, cashew og pecan) Viktig å bruke rå nøtter, ikke salte og rista.
  • 10 ferske dadler (jeg bruker mye ferdig daddelmos fra «tyrker»-butikken, da bruker jeg 100g)
  • 1/4-1/2 dl agavesirup
  • 1/4 ts ekte vaniljepulver eller 1 ts vaniljesukker (jeg bruker bare ekte vanilje som jeg kjøper på gojiking.)
  • 1 dl kokosolje (smeltes i vannbad) Billigst å kjøpe på iHerb, trykk på link.
  • 1,5 dl kakaopulver og carobpulver, halvparten av hver
  • en knivspiss salt

Kjør nøttene i blender eller foodprossessor så smått som du ønsker. De på bildet synes jeg ble litt for grove, så neste gang hakker jeg de litt mer.

Tilsett resten av ingrediensene og bland godt.

Så kan du enten trille ut kuler, eller stappe røra i isbitformer og sette dem i fryseren. Når de er harde er de lette å ta ut. Oppbevares i kjøleskap.

Det er ikke så farlig å følge oppskriften nøyaktig. Jeg gjorde ikke det sist. Hadde litt annen superfood i også.

Disse sjokoladekulene tar kort tid å lage (når man har ingrediensene) og smaker veldig godt!Og så er de også proppfulle av sunt fett. Gir ikke rask blodsukkerstigning som annen sjokolade. Sa jeg at de var uten sukker? ;)

Deilig kos med god samvittighet! :)

Mmm, deilig og sunn snacks!

5 thoughts on “Sjokoladekuler med nøtter!

  1. Der kom de ja! NAM NAM! Men Jeg kommer ikke inn på noe meningsfylt når jeg trykker på linkene dine. Bare på wordpress.

Legg igjen en kommentar

