Sjokoladepudding med agar-agar!

Sjokoladehjerter med agar-agar

Nydelige sjokoladepuddinghjerter!

 

Disse små sjokoladehjertene ser nesten ut som vanlig, mørk sjokolade, men i virkeligheten er det pudding. De smaker veldig godt og er enkle og raske å lage. Så midt i blinken for meg! :)

Ingrediensene er:

  • 0,5 l soyamelk eller annen melk
  • 120 g mørk sjokolade
  • 5 dråper vanilje stevia
  • 2 ts agar-agar pulver

Sjokoladen smeltes i melka. Når den er smeltet strøs agar-agar over og vispes sammen med melka. Smak til med stevia-dråper. Det hele skal koke i 2-3 min. Så kan du fylle det i forskjellige former og la det avkjøles i kjøleskap.

 

Her har jeg brukt isterningform.

 

Denne desserten er omtrent like enkel å lage som pose-pudding! Ypperlig for deg som ikke tåler melk eller er veganer.

Jeg kommer til å prøve meg fram med litt lysere sjokolade og andre smaker også. Sikkert godt med litt kaffe oppi. Eller en variant uten sjokolade. F.eks. karamell eller vanilje. Gøy å eksperimentere når det går så fort!

7 thoughts on “Sjokoladepudding med agar-agar!

  1. Oi Det der så skkkelig godt ut!! Hva er agar agar? Og hvor får du kjøpt det? Du kunne vel ikke lagt ut oppskriften på de deilige sjokoladehjertene med daddel som vi spiste sist hos dere?

    • Det står litt om agar-agar i forrige innlegg. Og på linken i den andre kommentaren. Her er en link til sjokoladekuler med dadler. Husker ikke om det var den dere fikk, eller var det en med nøtter?

      • Jeg fant en oppskrift på bloggen her, som lignet, men kan ikke huske at det var havregryn og kokkos i den vi smakte. det var daddler og nøtter/mandler tror jeg.. Ellers så kan det hende at jeg husker helt feil og at det var den med kokkos.

    • Jeg har ikke noe imot å bruke gelatin. Men agar-agar er laget av alger, mens gelatin er laget av dyreknokler. (Men det visste du sikkert…)
      Agar-agar holder seg også stivt selv ved høyere temperaturer. Her er en fin link.
      Så grunnen til at jeg bruker det er vel at jeg syntes det hørtes bra ut, og kjøpte masse, og nå må jeg lære meg å bruke det opp. ;)

Legg igjen en kommentar

