Pålegg for store og små!

Hjemmelaget pålegg

Peanøttsmør og sjokoladepålegg

I dag har jeg laget hjemmelagd peanøttsmør og sjokoladepålegg! Begge ble laget i thermomixen, og det går på et øyeblikk. Du kan også bruke foodprosessor og kaffekvern vil jeg tro. Peanøttsmør er vel ikke så veldig sunt uansett, men denne varianten er i alle fall mye bedre enn den vanlige i butikken. Den er nemlig full av usunt fett!

Begge deler ble suksess hos barna. Mer, mer!

Peanøttsmør:

Jeg brukte ubehandla peanøtter, så først måtte jeg steke dem.

Peanøtter og olje

– Bland nøttene og oljen i en ildfast form. Stek 6-8 min. på 180 grader. Snu litt på nøttene hvert andre minutt.

– La blandingen avkjøle til lunkent, og legg i thermomixbollen. Hvis du vil ha peanøttsmør uten biter tar du alle nøttene oppi og kverner. Hvis du vil ha biter lar du noen være igjen.

– Kvern til alt er fint og etterhvert blir det til smør. Når massen er jevn tilsettes resten av nøttene. Blend til du får ønsket konsistens. Tilsett salt og agavesirup etter smak.

Sjokoladepålegg uten sukker

Sjokoladepålegg uten sukker

Sjokoladepålegg:

Jeg brukte denne oppskriften som basis, og gjorde den litt om.

Først fjernes steinene i dadlene, og de kokes møre i litt vann. Jeg har kjøpt ferdig daddelmos i en butikk med utenlandske matvarer.

Kvern mandlene til mel. (12 sek./trinn 6 i thermomix)

Tilsett de andre ingrediensene i thermomixen eller foodprosessor og bland godt. Smak deg fram til hva du liker. Man kan bruke mer eller mindre kakao. Man kan også utelate karobpulver eller bare bruke det. Yaconpulveret gir litt ekstra søtsmak, men også verdifulle næringsstoffer.

One thought on “Pålegg for store og små!

  1. Tilbaketråkk: Snacks med puffet ris og peanøttsmør! « Hjemmelagd

Legg igjen en kommentar

