Har du hørt om Shiitake?

Det har ikke så mye med aking eller skit å gjøre. Shiitake er en sopp som opprinnelig er fra øst-asia. Den er veldig populær i asiatiske land, og blir eksportert i tørket tilstand til hele verden.

Den kom til og med til min lille del av verden. Jeg fant den i «tyrker»-butikken for en stund siden. Det er jo gøy å prøve nye råvarer, så jeg kjøpte en pakke. I går fikk jeg endelig brukt den i vegetarlasagnen. Egentlig skulle jeg ha lagt den i bløt en times tid, men det stod ikke på pakken… Så jeg la den rett i sausen. Nå har jeg lært litt mer, så neste gang legges den i bløt.

Shiitake regnes for en delikatesse-sopp og er også en medisinsk sopp. Så det er vel det siste som jeg synes er mest interessant. I følge wikipedia kan den ha immunstimulerende,  antibakterielle og antivirus egenskaper. Og mer som jeg ikke klarer å oversette. :)

Jeg betalte ca 30kr. for 100g. Man kan også bestille fra nett og betale 99kr for 50g. :)

Shiitake vokser på trær.

 

Fra wikipedia:

«During the Ming Dynasty (AD 1368–1644), physician Wu Juei wrote that the mushroom could be used not only as a food but as a medicinal mushroom, taken as a remedy for upper respiratory diseases, poor blood circulation, liver trouble, exhaustion and weakness, and to boost qi, or life energy. It was also believed to prevent premature aging.»

Legg igjen en kommentar

