Dagens funn

Jeg gikk innom en thailandsk matbutikk i dag og var så heldig å finne dette:

Ung kokosnøtt

Det er verken fulgehus eller sopp, som småjentene forslo. :) Men ung kokosnøtt. Som egentlig er grønn, men de tar av skallet før eksport. Saften inni er steril, og full av næring. Her er en link til hvordan man kan åpne den og bruke den.

Er det noen som har en god oppskrift med ung kokosnøtt, vil jeg gjerne ha link! Det er nemlig første gang jeg har fått tak i det, så har ingen erfaring.

Jeg har ikke fått tid til å smake på den enda, for vi holder på å rense 18 liter blåbær fra skogsturen vår i går. Og det er bare blåbær å plukke blåbær i forhold til å rense dem. :) Nesten alle bærene fryses hele og brukes til smoothie eller blåbærpai. Litt blir til syltetøy.

Frosne blåbær

3 thoughts on “Dagens funn

  1. Oi, så spennende! Har ikke oppskrift, men den er herlig å spise som den er. Dvs, dele og drikke kokosvannet og skrape ut kokoskjøttet med en skje. Det er helt mykt og deilig og ikke som de harde brune nøttene. Mmmmm…. minner meg om Brasil!

    Hvor har du kjøpt de?

    • Gleder meg til å smake. Jeg kjøpte dem i en thailandsk butikk i Drammen. De får det inn av og til, så det er umulig å si når det er inne. Så jeg hadde vel flaks..

  2. Hei, så at du etterlyste oppskrifter med ung kokosnøtt. Dette er en oppskrift på is som jeg har laget sikkert 10 ganger i sommer, i tillegg er den en vegan-oppskrift, som jo kan serveres til alle typer vegetarianere.
    KOKOSISKREM:
    1 bx cocosnut cream
    1 bx cocosnut melk
    1/2 cup sukker
    1 krm salt
    1/4 tsp kardemomme frø, knust i morter
    1 ung kokosnøtt, revet
    Bland de første fem ingrediensene i en kasserolle, varm opp/la småkoke under jevnlig omrøring 20-30 min. Avkjøles, settes deretter i kjøleskap i 3-4 timer. Imens taes kokosnøttkjøttet ut med skje og kutt/riv på råkostjern eller grov microplane. Kjør kokosmelkblandingen til is i iskremmaskin og tilsett det revne kokoskjøttet når det begynner å tykne til iskrem. Taes over i en plastboks og settes i fryser ca.2 timer , før den nytes…. Oppskriften har jeg funnet på ulike nettsteder. Med vennlig hilsen May Danielsen

Legg igjen en kommentar

