Deilig sjokoladekake uten melk

Sjokoladekake uten pynt

Nå har jeg laget en nydelig og ganske sunn sjokoladekake. Eneste sukkeret er det som er i sjokoladeplata.

Jeg har kjøpt speltkorn fra nye tider, så nå maler jeg mitt eget korn i thermomixen.

  • 200 g speltmel
  • 1 ts natron
  • 25 g birkesøt (jeg kuttet ut dette)
  • 20 g kakao
  • 100 g smeltet, mørk sjokolade (jeg brukte 70%)
  • 100 g smeltet kokosolje
  • 130 g moden, most banan
  • 2,5 dl appelsinjuice
  • 2 egg
  • 60 hakkede valnøtter (jeg hadde ikke, så kuttet det ut)
  • 6 hakkede dadler (jeg hadde daddelpurè, så brukte 60 g)
  • 1 ts vaniljepulver

Pynt: mørk sjokolade og kokos

Bland alle de tørre ingrediensene godt og tilsett alle de våte ingrediensene.

Smør en rund form med bakepapir i bunnen (ca 22cm form). Hell i røren og stek midt i ovnen ved 175 grader i ca 25 min.

Når kaken er ferdig, drysses den med sjokolade, som smøres ut med en slikkepott. Dryss med kokos.

Kaken skal ikke stå i kjøleskapet, for da blir den for fast. Den kan fryses, men tas ut i god tid før den skal spises.

Oppskriften er hentet fra heftet «Kokosolie – mat som middel» av Pia Birk.

Legg igjen en kommentar

