Mangold

Rød bladbete/mangold

I år sådde jeg rød mangold eller bladbete for første gang. (Engelsk swiss chard) Bortsett fra at rådyrene elsker det, og de har litt lett for å gå i stokk, så er jeg veldig fornøyd.

Mangold er svært rikt på vitamin K. Den har også mye vit. A og E, natrium, magnesium, kalium og jern.

Klar til damping!

Mye blader blir lite etter damping.

Her er en oppskrift på mangoldpai uten bunn.

  • ca 1/2 kg mangold med stilker
  • 1 løk
  • 2 hvitløksfedd
  • 2 egg
  • 2,5 dl melk
  • 2 ts fersk timian, eller 1 ts tørket
  • cayenne pepper etter smak
  • salt
  • revet ost på toppen

Sett ovnen på 190 grader. Smør en stor paiform.

Vask mangolden og skjær stilken av. Sett tilside bladene, men ikke tørk dem. Kutt stilkene i små biter. Skjær løken i små biter. Stek stilk og løk i en stor panne ca 5 min. Tilsett finhakket hvitløk.

Skjær bladene i striper, og så i biter. Tilsett bladene til løken, og legg på lokk. La bladene dampe i 5 min, til de har falt helt sammen.

Mens dette damper, piskes egg, melk og krydder.

Legg mangolden i paiformen og hell eggeblandingen over. Legg over osten.

Stek til midten er fast. ca 20-25 min. La stå noen minutter før servering.

Enjoy!

Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde av ferdig resultat. Men du kan klikke på linken over, for å se bilde. Den smakte veldig godt, synes jeg.

One thought on “Mangold

  1. Tilbaketråkk: Det fine med høsten… « Hjemmelagd

Legg igjen en kommentar

