Oppskrift hot grønnsaksgryte

Hot grønnsaksgryte (Bildet tatt av bilde)

Dette ble en stor porsjon! Sikkert nok til tre middager for oss (2 voksne og 2 små barn). God og billig hverdagsmat. Men kanskje litt kjedelige grønnsaker. Men man kan jo fint bytte ut som man vil. Jeg brukte grønne linser, så fargen på maten ble ikke så tiltalende som på bildet, men alle likte maten.

  • 375 g hele linser eller gule splitterter, skylt og bløtlagt i vann i 15 min.
  • 1,8 l grønnsakskraft
  • 3 ss vegetabilsk olje
  • 2 store løk, i båter
  • 1-1,25 kg poteter i biter
  • 1 blomkålhode i buketter
  • 3-4 fedd hvitløk
  • 2 ts gurkemeie
  • 2 ss sorte sennepsfrø (jeg brukte halvparten)
  • 1-2 ss fennikelfrø (jeg brukte ts..)
  • 1-2 små grønne chili, uten frø og hakket (brukte chilipulver)
  • 1 ts safrantråder, bløtlagt i 2 ss varmt vann (droppet det, siden jeg ikke har i hus)
  • 125 g kokoskrem
  • 2 ss hakket koriander

Skyll linsene og kok dem i halvparten av kraften. Kok opp, og la trekke 30 min til væsken er absorbert.

Grønnsakene kuttes. Stek løken i en stor kjele i olje på lav varme i ca 8 min. Tilsett poteter og blomkål sammen med hvitløken og stek i 1 minutt. Rør inn gurkemeie, sennep og fennikelfrø og de hakkede chilifruktene, og bland godt i kjelen. Tilsett resten av kraften og de bløtlagte safrantrådene og kok opp. Demp varmen og la trekke i 10-15 min. eller til grønnsakene er nesten kokte.

Når linsene er kokte, moses de til en tykk mos. Tilsett kokoskremen og rør godt. Krydre med salt og pepper og la surre forsiktig til grønnsakene er helt ferdigkokte og smaksstoffene er forente. Rør inn korianderen og server straks.

Legg igjen en kommentar

