Oppskrift på grønnsakscurry i thermomix

Forrige uke lagde vi indisk grønnsakscurry. Hele familien liker den godt. Så tenkte å dele oppskriften her.

Bildene ble ikke så gode, for fargene ble så dårlige.

Indisk grønnsakscurry laget i thermomix

  • 0,5ts korianderpulver
  • 0,5ts spisskumminpulver
  • 0,5ts kardemommefrø
  • 0,5ts sennepsfrø
  • 100g løk
  • 2 hvitløksfedd
  • 15g fersk ingefær
  • 1 rød chili,
  • 20g olje
  • 1ts gurkemeie
  • 400g kokosmelk
  • 100g vann
  • 1 ts grønnsaksbuljong (1 terning)
  • 2ts havsalt
  • 600g potet i biter
  • 150g gulrot i skiver
  • 150g blomkål i små buketter
  • 100g squash i skiver
  • 100g frosne erter
  • litt fersk koriander
  1. De fire første ingrediensene stekes i termomixbollen 6min./varoma/revers/trinn 1 . (eller stekes lett i panne til lukta kommer tydelig fram)
  2. Løken deles i to, og has i bollen sammen med hvitløk, ingefær og chili. 5sek./trinn 5. (Deles i små biter og tilsettes pannen.)
  3. Tilsett olje og stek 6min./varoma/trinn1. (stek i panne til løken)
  4. Tilsett gurkemeie, kokosmelk, vann, buljong og salt. 1min./trinn 10. (Det blir en saus av dette. Kan også gjøres i blender)
  5. Tilsett potet, gulrot 10min./varoma/revers/røretrinn. (Må vel kokes i kjele) Mens dette kokes, legges blomkål, squash, og erter i dampdelen.
  6. Sett på dampdelen og damp 12min./varoma/revers/røretrinn.
  7. Ta av dampdelen og rør inn grønnsakene i sausen. 2min./varoma/revers/røretrinn. Curryen helles i en serveringsbolle og pyntes med korianderblader.

Det kan virke litt gresk med anvisningene til thermomix når man ikke har en sånn maskin. Men det er veldig enkelt når man er i gang. Maskinen varmer opp og rører mens jeg forbereder neste steg.

One thought on “Oppskrift på grønnsakscurry i thermomix

  1. Tilbaketråkk: Middagsplan uke 44 « Hjemmelagd

Legg igjen en kommentar

