Indisk grønnsaks-curry

Nydelig rett som hele familien liker. (lager den mild siden vi har små barn i huset.)

Ingredienser:

  • 1/2 ts korianderfrø
  • 1/2 ts spisskumminfrø
  • 1/2 ts kardemommekjerner (frøene inni kapslene)
  • 1/2 ts sennepsfrø
  • 1 stor løk, delt i to
  • 2 hvitløksfedd
  • 1 ts ingefær
  • 1 rød chili, renset, i biter
  • 20 g olje
  • 1 ts gurkemeie
  • 400 g kokosmelk
  • 100 g vann
  • 1 ts buljong eller 1 terning
  • 2 ts havsalt
  • 600 g poteter, skrelt, i biter
  • 150 g gulrot, skiver (1cm)
  • 150 g blomkål, buketter
  • 100 g squash, i skiver
  • 100 g frosne erter
  • korianderblader til pynt
  1. Koriander-, spisskummin-, kardemomme- og sennepsfrø ristes i thermomix 6 min./varoma/revers/trinn 1.
  2. Tilsett løk, hvitløk, ingefær og chili og hakk 5 sek./trinn 5 så det blir grovhakket.
  3. Tilsett olje og stek 6 min./varoma/trinn 1.
  4. Så tilsettes gurkemeie, kokosmelk, vann, buljong og salt og finmoses 1 min./trinn 10.
  5. Poteter og gulrøtter tilsettes og småkokes 10 min./varoma/revers/røretrinn. Mens det koker legges blomkål, squash og erter i varomaformen.
  6. Sett på varomaformen og kok 12 min./varoma/revers/røretrinn.
  7. Legg grønnsakene fra varomadelen i mixebollen og rør 2 min./varoma/revers/røretrinn. Helles i en bolle og pyntes med koriander.

Det kan virke overveldende med alle thermomix-forklaringene. Men når man har brukt maskinen noen ganger, går det veldig lett.

Dette er et måltid i seg selv, og er lettvint og lite oppvask.

Legg igjen en kommentar

