Grønnsakbuljong

Grønnsaksbuljong - thermomix
Grønnsaksbuljong laget i Thermomix

Jeg har lenge vært på utkikk etter en god erstatning til buljongterninger. Vanlig buljong har alltid glutamat og dårlig fett, så det har jeg sluttet å bruke for lenge siden. Av og til kjøper jeg på helsekost, eller bruker pulver uten glutamat.

Men nå som jeg har fått thermomix, og en kokebok derfra, fant jeg også oppskrift på grønnsaksbuljong, kyllingbuljong og fiskebuljong! Hittil har jeg laget grønnsaksbuljong med godt resultat, og her følger oppskriften:

50 g Parmesan, i biter

200 g selleri

200 g gulrot

100 g løk

100 g tomat

150 g squash

1 hvitløksfedd

50 g fersk sjampinjong

1 laurbærblad (kan sløyfes)

6 stilker ferske urter (basilikum, salvie, rosmarin)

4 stilker persille

120 g grovt havsalt

30 g hvitvin (jeg brukte vann, siden jeg ikke hadde hvitvin)

1 ss olivenolje

Dette ble en hel del ingredienser, og fylte opp hele miksebollen  (2L).

Først tilsettes parmesan, og finhakkes 10 sek./trinn 10. Helles i en bolle.

Alle grønnsakene grovdeles og legges i miksebollen sammen med urtene (urtene nederst). Hakkes 10 sek./trinn 7 med hjelp av slikkepotten.

Tilsett salt, vin, olje og kok inn 40min/varoma/trinn 2 uten målebegeret på toppen.  Bruk silen som beskyttelse mot sprut.

Tilsett parmesan, sett på målebegeret, og blend 1min./trinn 10. Hell i glass med skrukork og la det avkjøles.

1 ts av denne miksen er nok til 500 ml vann for å lage grønnsaksbuljong.

Denne buljongen holder seg flere måneder i kjøleskap.

Grønnsaker

4 thoughts on “Grønnsakbuljong

  1. Tilbaketråkk: Det fine med høsten… « Hjemmelagd

  2. hei! høres fantastisk ut med hjemmelaget buljong? men kan jeg bruke min kjøkkenmaskin til å kutte opp grønnsakene og lage buljongen?…det bør vel gå bra det??….men du skriver at alt skal avkjøles??? skal det varmes opp?
    takknemlig for svar

    • Ja, det skal kokes 40 min. Jeg har aldri prøvd å gjøre det i kjøkkenmaskin og kjele, men du kan jo prøve. Det er nok vanskelig å unngå at det blir brent, tenker jeg. Thermomixen koker og rører rundt samtidig, så den gjør jobben veldig enkel!

  3. Every weekend i used to pay a visit this site, because i want enjoyment, since this this site
    conations in fact nice funny information too.

Legg igjen en kommentar

